falling down


Click here for Myspace Layouts

Tuesday 20 November 2012

persoalan & jawapan

3 soalan 1 penampar :
Jawapan dengan tamparan

Pemuda : Anda siapa dan apakah bisa menjawab pertanyaan-pertanyaan saya ?
Imam : Saya hamba ALLAH dan dengan izin-Nya . InsyaAllah ..

Saya akan menjawab pertanyaan anda .
Pemuda : Anda yakin ? Sedangkan profesor dan.......ramai orang yang pintar tidak mampu menjawab...pertanyaan saya .
Imam : Saya akan cuba menjawab pertanyaan anda sejauh mana kemampuan saya .
Pemuda : Saya ada 3 pertanyaan :-
1) Kalau memang tuhan itu ada , tunjukkan wujud tuhan kepada saya .
2) Apakah yang dinamakan takdir ?
3) Kalau syaitan diciptakan dari api , kenapa dimasukkan ke neraka yang dibuat dari api ? tentu tidak menyakitkan buat syaitan . Sebab mereka memiliki unsur yang sama . Apakah tuhan tidak berfikir sejauh itu ?

*Tiba-tiba Imam tersebut menampar pipi pemuda tadi dengan keras !!!
Pemuda : Kenapa anda marah pada saya ? (sambil menahan sakit) .
Imam : Saya tidak marah . Tamparan itu adalah jawapan saya atas 3 pertanyaan yang anda ajukan kepada saya .
Pemuda : Saya sungguh tidak mengerti .
Imam : Bagaimana rasanya tamparan saya ?
Pemuda : Tentu saja saya merasakan sakit .
Imam : Jadi anda percaya bahawa sakit itu ada ?
Pemuda : Ya !
Imam : Tunjukkan pada saya wujud sakit itu !
Pemuda : Saya tidak boleh .
Imam : Itulah jawapan pertanyaan pertama . Kita semua merasakan kewujudan tuhan tanpa mampu melihat wujudnya .
Imam : Apakah tadi malam anda bermimpi akan ditampar oleh saya ?
Pemuda : Tidak .
Imam : Apakah pernah terfikir akan anda akan menerima tamparan daripada saya hari ini ?
Pemuda : Tidak .
Imam : Itulah yang dinamakan takdir .
Imam : Terbuat dari apa tangan yang saya gunakan untuk menampar anda ?
Pemuda : Kulit .
Imam : Terbuat dari apa pipi anda ?
Pemuda : Kulit .
Imam : Bagaimana rasanya tamparan saya ?
Pemuda : Sakit .
Imam : Haa , walaupun syaitan itu dijadikan daripada api dan neraka juga diperbuat daripada api , Jika tuhan menghendaki maka neraka akan jadi tempat yang menyakitkan untuk syaitan .

" Sahabat , mari kita duduk , berfikir sejenak ! "

No comments:

Post a Comment